środa, 16 stycznia 2013

zima i chleb na sodzie


 Jako, ze wszyscy ponoć czekali z utęsknieniem na białą zimę, jestem zmuszona czuć się jak alien ;-)  Bo ja - wcale nie czekałam! Ja czekam na wiosnę, a śnieg, od wielu lat, traktuję jak dopust boży ;-))  Nie lubię! Wcale! Nic a nic! Nie mam jednak wyrzutów sumienia, bo Mikołajek z kolei kocha białe szaleństwa za nas oboje :-))))



Oczywiście śniegowe przyjemności (brrr!) mnie nie omijają, tym bardziej więc mam ochotę na gorącą herbatę i ciepły, domowy chleb. Odkąd obiecałam sobie uniezależnić się w ciągu tego roku od przemysłowych piekarni, wypróbowuję różne przepisy, proporcje i mieszanki. Wczoraj premierę w naszym domu miał bardzo prosty maślankowy chleb na sodzie, wg przepisu Gordona Ramsay'a. Bez wyrabiania, bez wyrastania, idealny, kiedy potrzebujemy pieczywa na juz :-) Upiekłam go z maki pszennej, ale chciałabym w przyszłości poeksperymentować z innymi mąkami tak, by móc wybrać najlepszą wersję :-)





28 komentarzy:

  1. Zdjęcia jednemu, małemu orzełkowi na śniegu też niedawno robiłam :)
    Chlebek wygląda pysznie...
    Uściski!

    OdpowiedzUsuń
  2. :-)) Małe orzełki - najlepsiejsze :-)))
    uściski!

    OdpowiedzUsuń
  3. Prawie czuje zapach tego chlebka...wyglada przepysznie! Tez nie lubie zimy, zimna, snieg moze byc raz do roku i to tylko wtedy kiedy nie planuje sie ruszac z domu:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Też jestem ciepłolubna ale postanowiłam sobie nie narzekać na zimę i troszkę się z nią zaprzyjaźnić:)wtedy łatwiej ją przejść:)
    Chleb na sodzie wow i to bez wyrastania...zabrakło tylko Twojej opinii:)jak smakuję?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iga, no właśnie, a ja się "ciężko" zaprzyjaźniam, to i z zimą nie będzie łatwo, hehe
      Chlebek jest niezły w smaku, choć czuć w nim sodę, więc jest dość charakterystyczny. W każdym razie ma potencjał i jest łatwy do upieczenia, więc chcę nad nim popracować :-)

      Usuń
  5. ...cudny czas, dla mam z małymi dziećmi nastał, nic tylko się bawić, a po zabawie pysznym chlebkiem własnej roboty w ciepełku się delektować :)Raj...po prostu raj!
    Serdeczności:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Meg, tak się właśnie pocieszam, marznac na śniegu :-) że kiedyś będę to wspominać jako piękny czas ;)))
      Uściski!

      Usuń
    2. ...z całą pewnością będziesz...
      Pa:)

      Usuń
  6. jak byłam dzieckiem to też tak lubiłam, jak Twój syn leżeć na śniegu ... a teraz ledwo wyrosłam ale za nic bym tego nie zrobiła brrrr

    no ale to było dzieciństwo ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieci nie mają takich ograniczeń, prawda? Bo zimno, bo śnieg... sama jako dziecko wracałam do domu dopiero wtedy, gdy miałam już kompletnie przemoczone buty :-)
      A teraz? Zmarzluch!

      Usuń
  7. Oglądam Gordona w TV i konieczni muszę przepis wypróbować nie ma co :)))


    P.S aniołek cudny :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten przepis właśnie jest z któregoś programu :-) lubię
      Ramsay'a za prostotę przepisów, składników. Bez kombinowania :-)

      Usuń
  8. Też nie lubię zimy , ale dzieciom się podoba ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Dzieci rozesmiane stawiają bałwana,
      Dorośli stawiają kołnierze"
      :-) :-) :-)

      Usuń
  9. A ja lubię zimę, taką z lekkim mrozem i śniegiem,...no i słoneczkiem koniecznie:) Ale tej szarej, mokrej i zimnej to już nie lubię:(
    Chlebek wygląda pysznie:)
    Pozdrawiam.J.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jagodaj, wiesz, czasem myslę, ze gdybym mieszkała w innym miejscu.... moze tez bym polubiła> :-))
      uściski?

      Usuń
  10. :))) ale dzieciaki chociaż mają frajdę :)

    Ja też mam podobne postanowienie, choć na razie moje chodzenie po gospodarzach w poszukiwaniu krówki, od której moglibyśmy brać mleko, nie przyniosło rezultatu...krówek mało...mleka brak :(
    ściski***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak, frajdy jest co niemiara! :-))

      Krówek u gospodarzy malo, widzę, jak jest u mojego dziadka, na wsi... Kiedyś krowę miał kazdy, teraz w lodówce stoi mleko w kartonie... a obory - puste. Szkoda!

      Usuń
  11. Zima jest okropna !! Przed nami połowa głupiego miesiąca oraz jeszcze jeden, bez sensu. Gdzieś czytałam, że najwięcej depresji właśnie podczas stycznia i lutego następuje, bo po świętach już w zasadzie na nic człowiek nie czeka, po za wiosną, mało światła słonecznego a dwa miesiące w tym długi styczeń dłużą się niemiłosiernie.
    Gratuluję Chlebka, ale ładnie się udał u mnie też z chlebem ostatnio lepiej, choć z nastrojem niekoniecznie. Zdjęcia jak zwykle super ! Ściskam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joanna, no Ty mnie rozumiesz! :-))) Ja juz mam ochotę czasami walic głowa w ścianę ;-)
      Twoje chlebki na zakwasie, prawda? najlepsze!
      Uściski!

      Usuń
  12. Swietne takie zabawy na sniegu, ale moj syn wyrosl wiec mam je za soba :-)
    Ale na chleb domowy ochoty mi narobilas. Robilam w tamtym roku chleb domowy z drozdzy domowych codziennie przez 3, miesiace, potem przerwalam produkcje i jakos o tym zapomnialam. Twoj bardzo apetycznie i chrupiaco wyglada!
    Pozdrawiam serdecznie!
    Grazyna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grazynko, u mnie z tym chlebem to tez takie zrywy :-) Ten ma bardzo chrupiącą skórkę, ale chciałabym pozbyć się smaku sody i uzyć innej mąki. Drozdzowe chlebki tez są bardzo fajne!
      Pozdrawiam i dziękuję za odwiedziny i słówko :-)))

      Usuń
  13. Robienie orłów, to była kiedyś świetna zabawa. Widzę, że Twój synek też ją uwielbia.
    Agnieszko, zaciekawił mnie przepis na chlebek. Nie znałam go.
    Ponieważ piekę, Twój też wypróbuję. Musi być pyszny, chrupiący...
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łucjo, tak, orły i lepienie bałwana to ulubione zabawy :-)))
      Chlebek jest dobry, ale ma posmak sody. Podobno rozpuszczenie jej w odrobinie octu pomaga? Tak gdzieś przeczytałam, ale jeszcze nie przetestowałam.
      Tutaj proporcje to 500 g mąki, 300-400 ml maślanki, duza łyzka sody, łyzka soli i odrobina cukru. Ulepić kulę, posypac mąką, przeciąć nozem na krzyz i juz :-)
      Pieczesz chlebki na zakwasie? To moje marzenie, nauczyć się takie chleby piec :-)
      Pozdrowienia!

      Usuń
  14. mniam! ależ bym zjadla takiego chlebka :)

    OdpowiedzUsuń